3 proste ćwiczenia, dzięki którym już po 7 dniach zaczniesz czytać 2x szybciej!

Każdy wie, że dla utrzymania dobrej kondycji ciała niezbędne są zdrowa dieta i ćwiczenia. Jednak wiele osób zapomina, że organizm nie kończy się na barkach, ale obejmuje również nasz najważniejszy organ – mózg. I tak samo jak regularne treningi na siłowni owocują piękną sylwetką, większą siłą, zmniejszonymi wydatkami na jedzenie (bo w końcu nie po to chodzisz na siłownię, żeby później napychać się śmieciami) i dobrym samopoczuciem, tak systematyczne ćwiczenia mózgu procentują nie mniejszymi korzyściami. Jakimi? Przekonaj się sam!

Czy wiesz, że dzięki prostym ćwiczeniom mózgu już po 7 dniach jesteś w stanie poszerzyć swoje pole widzenia? A dzięki temu nie tylko 2x szybciej czytać, ale także więcej zauważać? Ale to jeszcze nic! Umiejętność szybszego pochłaniania książek, dokumentów czy jakichkolwiek innych tekstów nie miałaby większego sensu, gdyby nie szła w parze ze zwiększoną prędkością zapamiętywania i lepszym rozumieniem tekstu. Ale to i tak nie wszystko. Ćwiczenia pobudzają do synchronicznej pracy obie półkule mózgu i intensyfikują umysł do produkcji szarych komórek. Chcesz dowiedzieć się więcej o korzyściach, jakie możesz osiągnąć dzięki ćwiczeniom umysłu? Przeczytaj 5 unikalnych korzyści szybkiego czytania i przekonaj się, jak wiele możesz zyskać. A teraz poznaj 3 proste ćwiczenia, które pozwolą Ci czytać szybciej już po tygodniu! Chcesz wiedzieć, dlaczego są tak skuteczne? Kliknij tu i poznaj tajemnicę szybkiego czytania!

Ćwiczenia z kropką na koncentrację i poszerzenie pola widzenia

Wśród ćwiczeń na poprawę szybkości czytania i lepszego zapamiętywania, znajdują się tak zwane ćwiczenia z kropką. Czemu one służą? Przede wszystkim polepszeniu koncentracji i poszerzeniu pola widzenia. Ale nie tylko – są one podzielone w taki sposób, aby rozwijać spostrzegawczość, pobudzać wyobraźnię lub polepszać pamięć.

Poniżej przedstawię Ci proste ćwiczenie, dzięki któremu poszerzysz pole swojego widzenia, poprawisz koncentrację i udoskonalisz umiejętność selektywnego wyboru informacji. Do wykonania zadania będziesz potrzebował jedynie trzech rzeczy:

  • kartki a4,
  • czarnego markera,
  • odrobiny zaangażowania.

Gotowy? To zaczynamy!

Trening mózgu w domowym zaciszu

Swoje ćwiczenie na koncentrację, poszerzenie pola widzenia i ulepszenie zdolności selekcji informacji możesz przygotować sam lub poprosić kogoś o pomoc. Lepszym rozwiązaniem będzie, jeżeli inna osoba wesprze Cię w jego sporządzeniu, jednak sam też doskonale poradzisz sobie z tym zadaniem.

  1. Weź przygotowaną wcześniej kartkę papieru i czarny marker. Ten kolor pisaka będzie najlepszym rozwiązaniem, ponieważ czerń jest neutralną barwą, która nie drażni i nie rozprasza wzroku.
  2. W centralnym miejscu kartki zrób wyraźny punkt na mniej więcej 1 cm średnicy. Wokół niego zapisz losowe litery w różnej odległości. Postaraj się, aby były one nieregularnie i koncentryczne rozłożone – dla przykładu, niech litera ,,a” znajduje się na górze w odległości 1,5 cm od centralnego punktu, a litera ,,g” na dole w odległości 7 cm od środkowego punktu.
  3. Pamiętaj, aby liter nie było ani za dużo, ani za mało. Optymalną ilością w początkowej fazie ćwiczeń jest dziewięć. Taka liczba znaków pozwoli Ci przygotować mózg i wzrok do treningu.
  4. Weź przygotowaną tablicę i postaw ja w odległości 1,5 metra od siebie. Usiądź wygodnie i skup się na sporządzonej planszy. Skoncentruj swój wzrok na jej centralnym punkcie i bez poruszania gałkami ocznymi staraj się dostrzec wszystkie litery, które znajdują się wokół niego.
  5. Najlepiej by było, gdybyś przygotował sobie kilka takich plansz i korzystał z nich naprzemiennie. Dzięki temu nie zapamiętasz szczegółowego rozłożenia liter i ćwiczenia będą miały sens. W późniejszym etapie, kiedy dotychczasowe ćwiczenia przestaną Ci wystarczać, możesz zastąpić słowa krótkimi wyrazami.

Znajdź i podkreśl – ćwiczenie na spostrzegawczość

Ćwiczenia typu ,,znajdź i zaznacz” to idealne zadania na polepszenie spostrzegawczości i wyćwiczenie umiejętności selekcji informacji. Dodatkowo bardzo pobudzają do intensywnej pracy obie półkule mózgowe, dlatego rozwijają także szereg innych umiejętności, takich jak kreatywność, umiejętność analitycznego myślenia czy myślenie obrazowe.

Ćwiczenie tego typu możesz wykonać sam, jednak do jego przygotowania będzie Ci potrzebna pomoc innej osoby. Oprócz tego potrzebne Ci jeszcze będą kartka z zeszytu i długopis. No i nieco chęci oraz zaangażowania. Za chwilę opiszę Ci, co musisz zrobić krok po kroku.

Znajdź liczbę w ciągu, czyli jak ćwiczyć spostrzegawczość

Choć ćwiczenie możesz z powodzeniem wykonać nie tylko w domu, ale też każdym innym miejscu w tak zwanym ,,międzyczasie”, to do jego przygotowania konieczna będzie pomoc innej osoby. Kiedy wyjaśnię Ci na czym polega to ćwiczenie, sam zrozumiesz dlaczego.

Twoim zadaniem jest odnalezienie liczby w ciągu cyfr. Stąd też inna osoba musi zapisać ten łańcuszek, abyś Ty mógł odszukać ustalonej wcześniej liczby. Warto też, aby ktoś zapisał Ci wiele ciągów z tą samą liczbą – wtedy masz szansę w pełni wykonać ćwiczenie.

Poproś kogoś, aby cyfry nie były oddzielone – to utrudni Ci zadanie i zmusi Twój umysł do wytężonej pracy. W jednym ciągu wcześniej ustalona liczba powinna znaleźć się tylko raz. Kiedy już będziesz miał gotowe łańcuszki cyfr, postaraj się w jak najkrótszym czasie odnaleźć wcześniej ustaloną liczbę i zakreśl ją.

Dzięki temu prostemu ćwiczeniu możesz udoskonalić szereg umiejętności. Przede wszystkim intensyfikujesz obie półkule mózgowe do wytężonej pracy, dzięki czemu zaczniesz być bardziej spostrzegawczy, a także zaczniesz lepiej selekcjonować informacje.

Rozluźnienie gałek ocznych, czyli jak szybciej czytać

Jednym z podstawowych ćwiczeń w nauce szybkiego czytania jest rozluźnienie gałek ocznych. Dzięki temu możliwe jest przygotowanie narządu wzroku do trudniejszych ćwiczeń i rozpoczęcie pracy nad poszerzaniem pola widzenia. Oprócz rozluźnienia gałek ocznych, przygotowujesz też swój mózg do intensywnej pracy.

Do wykonania ćwiczenia będziesz potrzebował tablic z różnymi figurami. Możesz wykonać je w programie graficznym lub znaleźć w internecie i wydrukować, lub po prostu narysować na kartce. Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z ćwiczeniami usprawniającymi pracę mózgu, niech przygotowane przez Ciebie figury będą proste – kwadrat, koło, trapez itp. Dopiero później próbuj z bardziej skomplikowanymi kształtami.

Jeżeli już przygotowałeś sobie kartki z wzorami, możesz przystąpić do ćwiczeń. Są one nie tylko idealnym sposobem na przygotowanie gałek ocznych i mózgu do intensywnej pracy, ale też świetnie rozluźniają oczy po ciężkim dniu. Możesz wykonywać je w domu lub gdy masz chwilę przerwy i potrzebujesz rozluźnienia.

Weź przygotowane przez siebie kartki i usiądź wygodnie w fotelu. Połóż je przed sobą i staraj się obrysować za pomocą wzroku ich kształt. Rób to raz jedną, raz drugą stronę. Po wykonaniu kilku powtórzeń poczujesz wyraźne rozluźnienie.

Zaprezentowane ćwiczenia pomogą Ci przyspieszyć tempo czytania i intensyfikują do synchronicznej pracy obie półkule mózgowe. Dzięki temu usprawnisz szereg umiejętności, do jakich zalicza się poprawa pamięci, polepszenie spostrzegawczości i koncentracji oraz udoskonalenie analitycznego myślenia. Zacznij już dziś, a po kilku dniach regularnego treningu z pewnością zauważysz różnicę. Jeżeli chcesz poznać więcej faktów na temat szybkiego czytania, przeczytaj artykuł Szybkie czytanie – mity i fakty. Przekonaj się, jak wiele możesz zyskać dzięki nowym umiejętnościom.

Powiązane wpisy

Komentarze

Dodaj swój komentarz

Twój adres e-mail nie będzie widoczny publicznie.